Marco Krauwinkel
Marco Krauwinkel (1980, Dordrecht, Nederland) docent en eigenaar van de Fine Art Academy schildert klassiek realistische portretten en landschappen studeerde aan de Pedagogisch Technische Hogeschool en heeft jaren als docent gewerkt. Zijn fascinatie voor het schilderen is ontstaan in 2014 tijdens een bezoek aan het Rijksmuseum Amsterdam. Zoals hij zelf zegt: ‘Ik werd gegrepen door de illusie van diepte en vorm op het doek.’ Hij is autodidact en laat zich inspireren door de ‘oude meesters’ uit de 17e eeuw, met name Johannes Vermeer is hierbij zijn grote voorbeeld. Zijn werk kenmerkt zich door heldere kleuren en het sterke licht-donker contrast zowel in zijn portretten als landschappen.
Hij schildert zijn werk in olieverf, bij portret werkt hij in verschillende lagen, eerst zet hij zijn werk op in grisaille en vervolgens gaat daar kleur overheen. Zijn landschappen schildert hij met de zogenaamde nat in nat techniek, dit houdt in dat hij zijn kleuren direct op het doek mengt.
​
In 2019 is het werk van Marco in de finale van de meest prestigieuze en 's werelds bekendste BP portrait award terecht gekomen en is te zien geweest in de National Portrait museum in Londen, het Ulster museum in Ierland (Belfast) en National museum in Schotland (Edinburgh)
​
Zijn werk wordt zowel nationaal als internationaal gewaardeerd.
​
Ralf Heynen
Ralf Heynen (Tegelen,1978) laat zich vooral inspireren door de interactie van het model en de omgeving. Hij probeert zijn modellen al schilderend tot leven te laten komen en hen in een positie van rust en contemplatie af te beelden. Het lijkt de figuren in zijn schilderijen allemaal niet te deren wat er om hen heen gebeurt. Ze bevinden zich in hun eigen gedachtewereld en communiceren niet direct met de betrachter. Hij werkt graag met verfijnde stoffen en gecompliceerde patronen in een vervallen omgeving. Ralf kiest vaak modellen die iets mysterieus hebben in hun voorkomen. Het werk van Ralf wordt met regelmaat internationaal geëxposeerd, o.a. Spanje, Denemarken en Taiwan.
​
Judith Steenkamer
Judith Steenkamer (1980, Wijchen, Nederland) schildert klassiek realistische Portretten.
Van jongs af aan was tekenen al haar favoriete bezigheid, Judith heeft Filosofie gestudeerd aan de Universiteit van Nijmegen. Na haar afstuderen heeft zij op dezelfde Universiteit enige tijd gewerkt, maar het schilderen en het verder ontwikkelen hiervan was toch haar grootste passie.
Judith heeft verschillende lessen en workshops gevolgd, maar niet gevonden waar ze naar op zoek was. In 2012 heeft ze realistisch fijnschilder Emile van Dalen ontmoet, die haar de fijne kneepjes van het vak, gebaseerd op schildertechnieken van de 17e -eeuwse Meesters heeft bijgebracht. Dit heeft er voor gezorgd dat zij op een zeer hoog niveau terecht is gekomen binnen de klassiek realistische portretkunst.
Judith heeft onder meer in 2013 de publieksprijs voor het portretteren van Beatrix gewonnen, haar portret van Beatrix is vervolgens aangekocht door paleis het Loo. In 2014 heeft zij het programma sterren op het doek gewonnen met het portret van Willeke Alberti.
Haar werk is te herkennen aan het zeer hoog licht/donker contrast, rustige composities en en beperkt palet met prachtig uitgebalanceerde kleuren.
Leo Pors
Leo Pors (Rotterdam, 1952) is vanaf 1985 actief bezig als kunstschilder, waarbij hij aanvankelijk landschappen in hoofdzakelijk olieverf schildert. Als autodidact volgt hij een leerschool van vallen en opstaan, maar door veel te lezen over technieken, zich te verdiepen in de literatuur en zo nu en dan aanwijzingen ontvangend van collega's, groeit het werk en wint het aan kracht en kleur.
Halverwege de jaren negentig doet zich een stijlverandering voor in het werk van de schilder. Vanaf dat moment concentreert hij zich op het schilderen van stillevens in een zeer realistische stijl. Alledaagse gebruiksvoorwerpen, maar ook voorwerpen uit voorbije eeuwen worden op de panelen met bijna fotografische nauwkeurigheid weergegeven. In de achtergronden is er de haast onmerkbare overgang van donker naar licht en de stofuitdrukking van de geschilderde voorwerpen wordt algemeen geroemd. Daarnaast doet de natuurgetrouwe behandeling van het licht menigeen de vraag stellen of we hier werkelijk met schilderijen te doen hebben, of met foto's.
Het is met deze stillevens dat de schilder definitief doorbreekt en uitgroeit tot een veelgevraagd kunstenaar. In de kunstbladen verschijnen foto’s van zijn schilderijen en de stillevens vinden hun weg over de gehele wereld. In Engeland wordt zijn werk verkocht door gerenommeerde galerieën, maar ook in Litouwen, Italië, Portugal, Duitsland, ja vrijwel alle Europese landen hebben verzamelaars werk van hem in hun bezit. De schilderijen zijn daarnaast in diverse bedrijfscollecties vertegenwoordigd. Ook in Hong Kong, Taiwan, de Verenigde Staten van Amerika en Australië is zijn werk aangekocht door particuliere kunstliefhebbers. In de USA heeft het Ende Museum (Pennsylvania) meerdere werken van de schilder in haar collectie.
Foto’s van zijn schilderijen verschenen o.a. in de kunstbladen Tableau, Collect en VIND.
In het juni-nummer 2020 van het Kunstmagazine VIND is een artikel van zes pagina's, en met foto's, over het werk van deze kunstenaar geplaatst.
Onlangs werd in het Gorcums museum de tentoonstelling "Bedrieglijk echt" gehouden, waarin naast het werk van Ans Markus en Tjalf Sparnaaij, ook werk van deze kunstenaar vertegenwoordigd was.
Wencke Vinks
Wencke Vinks (1975) is een Nederlandse kunstschilder, geboren in Tilburg. Om haar creatieve skills te ontwikkelen studeerde ze aan SintLucas en later aan de Design Academy (afd. mens en omgeving) in Eindhoven. Tijdens haar studies verkende ze de schilderkunst in haar vrije uurtjes. Vanaf haar twintigste is zij zich, naast haar werk als art director, bezig gaan houden met de schilderkunst. Ondanks de successen die ze had met haar eigen ontwerpbureau liet ze het grafische vak in 2017 achter zich en begon ze, na een aantal intensieve studies bij gerenommeerde kunstschilders uit binnen- en buitenland, als fulltime kunstschilder.
In 2019 was ze geselecteerd uit meer dan 9000 inzendingen voor de ‘Lang Leve Rembrandt’ expositie, Rijksmuseum Amsterdam.
Haar werk is te herkennen aan een atmosferische gevoeligheid die vorm, toon, lijn en kleur combineert. Haar grootste inspiratiebron is de menselijke figuur in combinatie met natuur. Belangrijke elementen voor haar schilderijen zijn technische vaardigheid, creatieve vrijheid en emotionele waarheid.
Wencke hanteert doorgaans een vrij ingetogen kleurpalet ondersteund door enkele chromatische accentkleuren om de rust maar ook de verwondering in de natuur uit te beelden. Afgelopen seizoen deed Wencke mee aan het TV programma Sterren op het doek met Hadewych Minis. Zij koos het doek van Wencke om mee te nemen naar huis.
Jos van Riswick
Jos van Riswick (1973, Nijmegen, Nederland) schildert voornamelijk stillevens. De passie voor het schilderen kwam bij Jos van Riswick pas vrij laat tot uiting. Jos studeerde af als natuurkundige en werkte een aantal jaren als onderzoeker op de universiteit. Toch bleek de wetenschap niet zijn eigenlijke roeping te zijn en besloot hij de wetenschap te verruilen voor de kunsten.
​
​
Sebastiaan Schoen
Sebastiaan Schoen (1995 Leidschendam, Nederland) docent en leerling van de Fine Art Academy, hij is vanaf september 2022 begonnen aan zijn zoektocht naar het zijn van een "zelf" en de mystieke wijze waarop zich dit uit en verschuilt.
Zijn inspiratie voor de kunsten is ontstaan vanuit de eigen beleving van de wereld waarin zich veel verborgen emoties verschuilt houdt.
Denk hierbij aan de glimlach van de Mona Lisa door Leonardo Da Vinci tot Egon Schiele
Ondanks pas te zijn begonnen aan zijn zoektocht heeft hij in een korte tijd veel vooruitgang gemaakt van het maken van Bargue plates tot het opzetten van grissailes en het maken van plastercast kopieën
Na aan de kunstacademie te hebben gestudeerd voor het basisjaar fine art ervaarde hij dat dit niet goed paste bij wat hij zocht in een studie en zijn ideaal beeld voor zelfexpressie en is hierdoor de klassieke kant op gegaan in de schilder en teken kunsten eveneens als klassiek ballet
Sebastiaan geeft basis tekenlessen naar de beproefde Bargue-methode en is tot op heden nog in de leer bij Marco Krauwinkel om de 17e eeuwse methode van het fijnschilderen te leren om zo zijn eigenheid en vaardigheden verder te ontwikkelen.
​
​
​
Dirk Bal
Dirk Bal (1964) is realistisch kunstenaar. Vanaf zijn vroegste jeugd is hij bezig met het creëren van kunst en heeft na een lange zoektocht en het verkennen van diverse disciplines en de uitersten die men maar kan bedenken, besloten om het zoeken te staken en te kiezen voor het realisme en de rust en stilte die hij als een rode draad door zijn werk en bestaan laat lopen.
​
Zijn niet te stuiten drang naar ontwikkeling staat hem wel eens in de weg maar telkens weer weet hij zijn omgeving te verrassen. Het realisme, de symboliek en de speurtocht naar een bijna ultieme balans die hij put uit de wiskundige getallenreeks van Fibonacci drijven hem tot de staat van verwondering.
​
Die verwondering, opgebouwd volgens strakke regels en principes, zijn bepalend voor de ogenschijnlijke alledaagsheid in zijn werk. Het doel van zijn composities is het bereiken van acceptatie in het paradigma van hetgeen dat zichtbaar is. Alsof we in het achteloos voorbijlopen worden getroffen door de schoonheid van de eenvoud. Op welke manier dan ook.
​
Het stilleven, het model en een combinatie van deze twee zijn kenmerkend voor de werken die hij creëert. Op geheel eigen wijze combineert hij bijna tegen de regels in het model, de symboliek en het stilleven. Met Vermeer als één van zijn grote inspiratiebronnen en de volgens Dirk Bal totale afhankelijkheid van het licht probeert hij dagelijks die verstilling vast te leggen.
In zijn bronzen beelden zoekt hij naar diezelfde balans, ballerina’s die in de fractie van het balans moment worden vastgelegd. De armaturen vanuit één balanspunt opgebouwd om zo de maximale balans te verkrijgen.
Dirk Bal, een schijnbaar alledaagse meester die op zoek blijft naar licht.. stilte.. balans en rust.